Hvordan reklamerer eller klager jeg på entreprenør?
Hva er en reklamasjon eller klage?
I juridisk terminologi brukes ordet “reklamasjon” i stedet for “klage”. Når det som blir levert ikke samsvarer med det som er avtalt, foreligger det en et avvik mellom det avtalte og det som er levert, og man kan reklamere. Det er mulig å reklamere for selv de minste feil, men ikke alle feil får juridiske følger. For at en feil skal få juridisk betydning, må den anses som en mangel.
Når du skal vurdere om det er grunnlag for å klage på en entreprenør, må du alltid ta utgangspunkt i det som er avtalt, enten muntlig eller skriftlig. Skriftlige avtaler er best. Da kan det dokumenteres hva som er avtalt. Innholdet i muntlige avtaler kan ikke bevises på samme måte.
Noen ganger vil avtalen kunne fylles ut av bestemmelser i standardavtaler eller lover. Det er bra, men som hovedregel bør du alltid sørge for skriftlige avtaler.
Her kan du lese mer om hva du må huske på å avtale i entreprisekontraktene.
Når skal jeg reklamere eller klage?
Du bør reklamere så snart du oppdager en feil. Hvis du er usikker på hva feilen er eller årsaken til den, send først en generell reklamasjon om at noe er galt. Deretter kan du innhente hjelp for å definere feilen nærmere og sende en mer spesifisert reklamasjon. Er du en forbruker, må du ha sendt reklamasjonen innen 2 måneder etter at du burde ha oppdaget feilen første gang. I sjeldne tilfeller kan 3 måneder være nok.
Hvilke lover kommer til anvendelse?
Er du forbruker og har inngått avtaler med entreprenør eller leverandør av et slag, finnes det lover som regulerer avtalen.
- Håndverkertjenesteloven eller Boligoppføringsloven gjelder mellom næringsdrivende og forbrukere når det er avtalt et bygg- eller anleggsarbeid.
- Forbrukerkjøpsloven gjelder mellom næringsdrivende og forbrukere når den næringsdrivende kun skal levere varer/materialer og ikke utføre noe arbeid.
- Kjøpsloven gjelder for kjøp og salg mellom ulike grupperinger, som næringsdrivende til næringsdrivende, eller private til private.
Bruk standardavtaler
For avtaler mellom næringsdrivende er det vanlig å bruke standardavtaler, som for eksempel NS 8405, NS 8406 eller NS 8407, NS 8415, NS 8416 eller NS 8417, avhengig av om entreprenøren skal prosjektere eller ikke, og om det er snakk om en underentreprise eller en avtale direkte med byggherren.
Er den ene part privatperson, må de nevnte standardavtalen ikke brukes. Da bør i stedet Byggblankett 3404 bruke ved kjøpe av varer (byggesett), Byggblanket 3502 og 3502 når Håndverkertjenesteloven regulerer avtalen, og Byggblankett 3425, 3426, 3427, 3428 ,3429a og 3429b brukes når Bustadoppføringslova regulerer avtalen.
Alle disse har regle om hvordan du klager eller reklamerer på en entreprenør.
Avtaleformularene kan kjøpes på Standard.no.
Hva er en mangel?
En mangel kan være:
- Det som skal leveres blir ikke levert til avtalt tidspunkt.
- Det leverte har en skade.
- Det leverte har en dårligere standard enn avtalt.
- Det er ikke levert i det hele tatt.
Når du klager eller reklamerer til en entreprenør, må du angi hva du mener er feil ved det entreprenøren har utført og levert, og hva du krever.
Hvor går grensen for hva som er en mangel?
Dette avhenger i stor grad av avtalen og hvor spesifisert den er. For eksempel, hvis det er avtalt to strøk maling med en bestemt type maling, vil en vurdering av mangelen baseres på om dette er oppfylt i henhold til standarden og prisen som er avtalt.
Hva kan jeg oppnå ved å reklamere eller klage?
Har du klaget eller reklamert på en mangel, kan du ha flere alternativer:
- Kreve erstatning.
- Kreve retting av feilen.
- Kreve prisavslag.
- Heve avtalen hvis mangelen er vesentlig, slik at begge parter må levere tilbake det som er mottatt. For eksempel, hvis det gjelder en bil, må den leveres tilbake til forhandleren, og du får kjøpesummen refundert.
Kan entreprenøren kreve å få rette feilen?
Som hovedregel har entreprenøren rett til å forsøke å rette feilen innen rimelig tid, med mindre feilen er veldig grov.
Er du usikker på om du har grunnlag for å klage på en entreprenør? I så fall bør du kontakte en advokat for videre veiledning.