
For sen reklamasjon
Er du kunde og varen du har kjøpt er mangelfull, må du reklamere innen rimelig tid. Er du leverandør og kunden din har reklamert, må du vite om det har skjedd i rett tid. Her kan du lære grunnprinsippene for når en reklamasjon er for sen.
Hovedregelen om reklamasjon
Det finnes flere spesiallover, men den viktigste loven om kjøp og salg er kjøpsloven. De andre lovene har omtrent samme mønster for regler om reklamasjon. Det fremgår av kjøpsloven § 32 at du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Hva som er rimelig tid vil blant annet avhenge av hva slags kjøp det gjelder. Det vil være strengere krav til å reklamere tidlig i kjøp mellom næringsdrivende enn mellom private. Hva slags ting kjøpet gjelder kan også ha betydning. For store og kompliserte innretninger med lang forventet levetid, kan det aksepteres at kjøper bruker noe mer tid før reklamasjon over en mangel.
Absolutt reklamasjonsfrist
Etter av kjøpsloven § 32, 2. ledd gjelder en absolutt reklamasjonsfrist på to år.
Hva er virkningen av for sen reklamasjon?
Dersom kjøperen ikke reklamerer i tide, taper han eller hun retten til å gjøre mangelen gjeldende. Da kan altså kjøper miste retten til å kreve prisavslag eller erstatning. Også retten til å heve kjøpet kan falle bort.
Unntaksregelen
Dersom selgeren har opptrådt «grovt aktløst eller ellers i strid med redelighet og god tro», kan kjøperen likevel gjøre mangelen gjeldende selv om det er reklamert for sent. Det følger av kjøpsloven § 33. Dette betyr at selgeren må ha opptrådt klart klanderverdig, typisk at han eller hun ikke har sagt fra om mangler man kjente til.
Audun Lillestølen, Advokat (H)
Artikkelforfatteren er advokat med møterett for Høyesterett. Han har arbeidet med forretningsjus i mer enn 20 år. Han har ført saker for domstolene om reklamasjoner. Denne saken fra Borgarting lagmannsrett gjaldt spørsmålet om en reklamasjon var for sent fremsatt.